
ضرورت های تقویت فرهنگ ایرانی-اسلامی در فضای مجازی\ 1: شبکه های اجتماعی
محمد امین حقگو: اساساً شبکه های اجتماعی ساختاری اجتماعی هستند که از گره هایی (که عموماً فردی یا سازمانی هستند) تشکیل شده است که توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی به هم متصل اند (امینی و انعامی علمداری: 1389، 11). شبکه های اجتماعی مجازی به عنوان یکی از جدیدترین فناوریهای ارتباطی ارائه دهندگان فضای مجازی بر حوزه های متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است، که تأثیرات بسیار عمیقی داشته است. همچنین آنالیز شبکه های اجتماعی مجازی نشان می دهد که شبکه های اجتماعی مجازی برای اشاره های ضمنی به مجموعه روابط پیچیده میان افراد در سیستم های اجتماعی در تمامی مقیاس ها از روابط بین فردی گرفته تا بین المللی در فضای مجازی مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی دیگر امکاناتی از قبیل ایجاد صفحات و پروفایل های شخصی، ساخت وبلاگ ها و میکرووبلاگ ها، جست و جوی اینترنتی، اطلاع از اخبار و رویداد ها، شرکت در فضا های گفت و گو از قبیل چت روم ها و فروم ها، فضا برای آپلود تصاویر و فایل ها و غیره که تا پیش از این کاربران برای استفاده ار هر کدام باید عضو سایتی می شدند، حال از طریق تنها یک عضویت قابل دسترس است (امینی و انعامی علمداری: 1389، 12-11).
برای مشاهده متن کامل به ادامه مطلب بروید ...
تأثیر شبکه های اجتماعی بر فرهنگ بسیار چشمگیر بوده. شبکه های اجتماعی به محلی برای حضور اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و مکان تبادل آرا و افکار ایشان و تامین نیازهای متناسب با زندگی اجتماعی جوانان تبدیل شده است؛ لذا در این شرایط این شبکه ها می تواند بر فرهنگ و سبک زندگی ایرانی- اسلامی تأثیر حتمی داشته باشند. سبک زندگی، بعد عینی و کمیت پذیر شخصیت افراد است (کاویانی، ۱۳۹۰). میزان استفاده از شبکههای اجتماعی با سبک زندگی اسلامی رابطه معناداری داشته است. در همین راستا پژوهشگران عنوان نمودهاند که هر تمدن، دارای دو بعد سخت افزاری و نرم افزاری است؛ بعد نرم افزاری تمدن، همان سبک زندگی است. از آن جا که سبک زندگی نیازمند مبانی عمیق فکری است، کارکرد شبکههای اجتماعی در انتقال و نفوذ تمامی این سطوح حائز اهمیت است. شبکه های اجتماعی، در یک سطح با انتقال باورها و سلسله مراتب ارزشی و نیز انتقال روحیهها و ملکات روحی در سطح ناخودآگاه جمعی نقش ایفا میکنند و در سطوح دیگر، با تغییر مبانی فکری، منجر به تغییر احساسات جمعی و به تبع آن، باعث تغییر رفتارهای جمعی می شوند و شبکه سازی اجتماعی به گسترش سبک زندگی منجر می گردد (ذوالفقاری، حجازی و رازی، ۱۳۹۲). باید جامعه و خانواده ها و جوانان از این موضوعات آگاهی یابند و نسبت به این مقوله حساسیت به خرج دهند. در شبکه های اجتماعی هیچ مرزی وجود ندارد و هرنوع مطلبی در آن ها رواج دارد. اگر کابران نتوانند مسائل موجود در این فضا را به درستی تحلیل کنند، در این زمینه دچار تغییر هویت و فرهنگ و سبک زندگی می شوند. همچنین حضور نیروهای متخصص و ارزشی در این فضا لازم است، و عدم حضور متخصصان دینی و اجتماعی راه را برای ترویج فرهنگ و سبک زندگی غربی باز می گذارد. باید نیروهای ارزشی در این فضا حضور فعال و جدی داشته باشند و در شبکه های اجتماعی فضایی فراهم کنند تا افراد موجود در این شبکه ها به مسیر صحیح هدایت شوند و فرهنگ و سبک زندگی ایرانی – اسلامی را ترویج کنند تا موجب تقویت فرهنگ ایرانی – اسلامی شود؛ هرچه حضور بیشتر و فعال تر باشد و مطالبی که ارائه می شوند جذاب، معقول و مستند باشند اثرگذاری بیشتر خواهد بود. در این جا هم هرچه قدر فعالیت ها مردمی تر باشد نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.